Deze website maakt gebruik van cookies
Om je een zo goed mogelijke beleving te bieden houden wij (volledig anoniem) bij hoe onze website wordt gebruikt. Deze informatie verzamelen we met behulp van cookies. De gegevens worden geanonimiseerd voordat ze worden opgeslagen.

Essentiële cookies
Functionele cookies
Analytische cookies
Advertentie cookies



Deze website maakt gebruik van cookies
  • Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone.
  • Sticker.nl gebruikt cookies van Google Analytics om meer inzicht te krijgen over hoe (potentiële) klanten onze website gebruiken, zodat we deze kunnen optimaliseren. Ook gebruiken we deze cookies om jou op maat gemaakte content en advertenties aan te kunnen bieden. De gegevens worden geanonimiseerd voordat ze worden opgeslagen. Met Google hebben we een verwerkersovereenkomst.
  • Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen.
Over StickerBlogFAQContact | DE | FR | AT | IT | ES
home > blog > Het gebruik van kleuren in je stickerontwerp
 

Het gebruik van kleuren in je stickerontwerp

 
kleurencirkel
 
Kleuren zijn erg belangrijk als je een ontwerp gaat maken voor je stickers. Vorige week hebben we in een blog aandacht besteed aan welke gevoelens dan wel associaties kleuren kunnen oproepen. In dit blog gaan we verder in op hoe je de juiste kleuren kunt kiezen.
Het is wel duidelijk dat je bij het maken van een keuze niet af moet gaan op wat jouw favoriete kleur is. Maar hoe kun je dan wel een keuze maken? Het is handig om rekening te houden met welke associaties en gevoelens kleuren op kunnen roepen. In het blog van vorige week hebben we alle kleuren op een rij gezet. In dat blog heb je kunnen lezen dat geel geassocieerd wordt met goedkoop. Voor een winkelketen als Jumbo, die de goedkoopste pretendeert te zijn, is geel een goede keuze. Wil je echter luxe en kwaliteit uitstralen? Dan kun je beter paars nemen, omdat die kleur onder andere voor rijkdom, luxe en kwaliteit staat.

Wat wil je uitstralen?

McDonald's had altijd een logo met rood en geel. Een goede keuze, aangezien rood de eetlust stimuleert. Toch is het bedrijf overgestapt naar groen en geel. De belangrijkste reden voor deze verandering is dat het bedrijf een milieuvriendelijker en gezonder imago wilde krijgen. Groen past daar beter bij, omdat die kleur geassocieerd wordt met duurzaamheid, natuur en gezondheid. Vandaar dat Coca Cola voor de variant Coca Cola Life (dat gezonder zou zijn, omdat het minder suiker bevat) voor een groene verpakking koos. Toch sloeg dit niet overal aan en werd de productie in een aantal landen stopgezet. Welke kleuren je neemt, hangt af van wat je wilt uitstralen. Heb je een nieuw product waarvoor je etiketten wilt maken? Dan is het zinvol om te kijken of je kiest voor een etiket dat vergelijkbaar is aan die van je andere producten of dat je juist voor een afwijkend etiket gaat.

Verschil mannen en vrouwen

Als je kleuren gaat kiezen, is het ook belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Blauw is een kleur die bij beide geslachten in de smaak valt. Bij mannen staat groen op de tweede plek en bij vrouwen paars. Daarnaast hebben de meeste mannen een voorkeur voor donkere en sterke kleuren en de meeste vrouwen voor zachte kleuren en pasteltinten. Toch wil dat niet zeggen dat je altijd voor die kleuren moet kiezen. Binnen de gothic-cultuur is zwart populair, dus die kleur moet je zeker gebruiken als dat je doelgroep is. Is je doelgroep jonge ouders? Dan zijn wit, lichtblauw en lichtroze meer op zijn plaats. Al kan geel of groen ook, als je genderneutrale kleuren wilt.

Aandachtspunten bij het kiezen van kleuren

Gebruik niet te veel kleuren. Dit kan rommelig overkomen. Houd ook rekening met je onderwerp. Bij serieuze zaken kun je het beste voor een of een twee kleuren kiezen. Bij luchtige onderwerpen en dingen die met beleving te maken hebben, zoals een dagje uit, kun je meer kleuren gebruiken. Wat ook goed werkt is om naast een of twee opvallende kleuren een paar neutrale kleuren, zoals wit, zwart, grijs en bruin, te gebruiken. Verder is het goed om te weten dat warme kleuren opwinding oproepen en koele kleuren juist kalmerend werken.

Vier populaire kleurenschema's

Binnen de kleurenleer zijn er vier populaire kleurenschema's. Deze kunnen je ook helpen bij het kiezen van kleuren. De vier belangrijkste zijn:
  • monochromatisch;
  • analoog;
  • tradisch;
  • complementair.

Monochromatische en analoge kleuren

Monochromatisch houdt in dat je allerlei tinten van een kleur gebruikt, bijvoorbeeld lichtblauw, donkerblauw, zeeblauw, turquoise, aqua, cyaan. Dit oogt chique en wordt vaak toegepast bij serieuze zaken. Animal Planet had eerder een logo dat uit meerdere tinten groen bestond. Analoog houdt in dat je een aantal kleuren kiest die dicht bij elkaar liggen in de kleurencirkel (zie foto). Een merk dat daarvoor heeft gekozen is Zwitsal (geel met oranje). Een analoog kleurenschema geeft eenheid en rust.

Tradische en complementaire kleuren

Tradisch houdt in dat je kleuren gebruikt die op 120 graden van elkaar afliggen. Een merk dat dat heeft toegepast bij zijn logo is Burger King. Complementair houdt in dat je twee kleuren neemt die tegenover elkaar in de kleurencirkel (zie foto) liggen. Wij hebben hiervoor gekozen bij onze website. Complementaire kleuren geven contrast en zijn handig als je ergens de aandacht op wilt vestigen. Vandaar dat Coolblue op de website alles dat op moet vallen oranje heeft gemaakt, terwijl de hoofdkleur blauw is.

Hulpmiddel bij het kiezen van kleuren

Heb je meer hulp nodig bij het kiezen van kleuren voor je stickers? Op de website van Nick Kolenda kun je meer meer lezen over de psychologie van kleuren. Hij heeft ook een schema gemaakt dat je kan helpen kleuren te kiezen. Een Nederlandse vertaling van het artikel kun je vinden op www.studiostt.nl.

Kleuren in je drukbestand

Wij drukken alle stickers met de kleuren CMYK. Deze afkorting staat voor Cyaan (blauw), Magenta (rood), Yellow (geel) en Key (zwart). Met deze vier kleuren kunnen de meeste kleuren worden gemengd. Om er voor te zorgen dat je kleuren goed uitkomen, dien je deze om te zetten in CMYK. In het blog Wat je moet weten over kleuren vind je daar meer informatie over.Wil je stickers bestellen? Vul het bestelformulier in. Wil je het blog van vorige week nog eens rustig nalezen? Ga naar Ga je stickers ontwerpen? Houd rekening met je kleuren.

©Foto: Pixabay.com

Gebruikte bron: o.a. The Psychology of Color.
 
 
 
Blijf op de hoogte   (privacy statement)
Versturen
Betaalmogelijkheden Volg ons
Assortiment
Adresstickers
HACCP stickers
Herbruikbare stickers
Horeca stickers
Koopzegels
Kortingsstickers
Magneetsticker auto
Naamstickers drukken
Niet verwijderbare stickers
Promotie stickers
Productetiketten
Promotionele stickers
 
Prijsstickers
QR-code stickers
Raamfolie
Spaarzegels
Statische sticker
Stickerpapier
Stickers 50 jaar
Streepjescode stickers
Transparante stickers
Veiligheidslabels
Veiligheidsstickers
Snel naar
Stickers bestellen
Stickers ontwerpen
Gepersonaliseerde stickers
Goedkoop stickers drukken
Goedkope stickers bestellen
Offerte aanvragen
Sticker.nl
Over ons
Samplebox
FAQ
Blog
Login
Contact
Vacatures
COLOFON | DISCLAIMER | ALGEMENE VOORWAARDEN | PRIVACY POLICY | LINKS
STICKER.NL | BEDRIJVENPARK TWENTE 425 | 7602 KM  ALMELO | 0546-53 98 77 | INFO@STICKER.NL
(0)
Kwaliteitsgarantie
Gratis verzending
Altijd de beste prijs
Spoedlevering mogelijk
Deskundige bestandscontrole
homeassortimentstickers ontwerpenstickers bestellen